Ga door naar hoofdcontent
ArtikelenSocialApp: makkelijk contact voor hulp of een uitje
SocialApp

SocialApp: makkelijk contact voor hulp of een uitje

Maandag 24 oktober 2022

Makkelijk contact via de SocialApp

De SocialApp is een app voor de mobiele telefoon en tablet waarin een groep mensen – bijvoorbeeld leden van een Afdeling van KBO-Brabant – elkaar makkelijk een vraag kunnen stellen. Bijvoorbeeld: wie wil boodschappen voor mij doen? Maar ook: wie heeft zin in een wandeling? Onder meer in Tilburg zijn gebruikers enthousiast.

 width=

Het begon eigenlijk met het verhaal van zijn grootouders, vertelt Rob Geurts. Hij is de ontwikkelaar van de SocialApp. ‘Ik vond het pijnlijk om te zien dat ze best wel vereenzaamden toen ze naar een aanleunwoning verhuisden. Ik vroeg me af of ik iets voor hen kon betekenen en misschien ook voor hun buren. Ik ben handig en help mensen graag, maar ik wil niet gebonden zijn aan vaste tijdstippen om structureel vrijwilligerswerk te doen. Dat was het uitgangspunt bij de oplossing die ik zocht. Het duurde nog een heel aantal jaren, maar in 2019 was de tijd rijp, vertelt Geurts. ‘Ouderen zijn digitaal steeds actiever geworden.’ Hij dacht na over een seniorvriendelijke app waarmee mensen een vraag kunnen stellen aan een kleine, vertrouwde groep mensen. Hij betrok daarbij zeventien student-programmeurs van de Avans Hogeschool én twee groepen ouderen. De ouderen vertelden waar ze behoefte aan hadden, de studenten ontwikkelden de app en verbeterden die na de eerste ervaringen van gebruikers. Ook zorgmedewerkers praatten mee.

Eén druk op de knop

‘In juli 2019 zijn we in de Leyenhof in Helvoirt begonnen met de eerste versie van de SocialApp’, vertelt Geurts. Inmiddels wordt de app op tien verschillende plaatsen gebruikt. In de meeste gevallen zijn dat appartementengebouwen waar voornamelijk senioren wonen, zoals de Leyenhof. Maar de eerste Afdeling van KBO-Brabant is er ook mee aan de slag: Contact50 in Udenhout-Biezenmortel. ‘De app heb ik in samenspraak met Contact50 aangepast voor een KBO-Afdeling. Zowel leden als belangstellenden kunnen meedoen. Wil je je vraag alléén stellen aan de geregistreerde leden van de Afdeling, dan kan dat. Wil je een groter bereik voor je bericht, met ook vrijwilligers en belangstellenden, dan kan dat met één druk op de knop.’

Reactie is privébericht

De app is gebruiksvriendelijk en eenvoudig ingericht, vertelt Geurts. ‘Gebruikers kunnen een vraag intypen, of kiezen uit voorgeprogrammeerde vraagsuggesties. Ze kunnen bijvoorbeeld vragen wie een boodschapje kan meenemen of een klusje in huis wil doen. Maar ze kunnen elkaar ook uitnodigen voor een activiteit. Dat laatste kunnen zorgverleners overigens ook doen. Het hoeft niet per se te gaan om een georganiseerde activiteit. Mensen kunnen net zo goed de vraag stellen: wie heeft zin om een wandeling te maken? Er kunnen ook familieleden aan de app worden toegevoegd. Zij kunnen geen vragen stellen, maar wel op een vraag reageren. Denk aan dat kleinkind dat erg handig is met computers.’ Een beheerder bewaakt de ledenlijst en toetreden tot de groep kan alleen met een wachtwoord. Wat de SocialApp anders maakt dan ‘gewoon’ WhatsApp is dat een reactie altijd een privébericht is. De vraag ‘Wie heeft zin in een wandeling?’ is voor alle gebruikers in de afgeschermde groep zichtbaar. Het antwoord: ‘Goed idee. Zullen we om drie uur gaan?’ kan alleen degene lezen die de vraag heeft gesteld. Zo gaat het ook met hulpvragen. ‘Dat is een belangrijk onderdeel van de app’, zegt Geurts, ‘want mensen vinden het vaak niet fijn als iedereen meeleest.’

Tegen eenzaamheid

Bij Contact50, de Afdeling van KBO-Brabants in Udenhout-Biezenmortel, is de SocialApp nog niet zo lang geleden geïntroduceerd. ‘We gaan er flink reclame voor maken,’ zegt bestuurslid Cees de Graaf, ‘want het is enorm goed dat die app er is. Wij denken dat er best veel stille eenzaamheid is. De app is dan een mooie manier om contact te leggen, of je nu iemand zoekt die een lamp kan komen ophangen of mensen wilt uitnodigen voor de koffiemiddag.’De Graaf merkt wel dat mensen het ‘wat spannend’ vinden om de app te gebruiken. ‘Veel mensen lopen liever even naar elkaar toe. Ze zijn soms bang dat vreemden kunnen meelezen in de app. Daarom willen we er nog meer bekendheid aan geven en vertellen dat de app heel veilig te gebruiken is.’ 

Interesse in de SocialApp? Rob Geurts geeft graag meer informatie. KBO-Afdelingen kunnen hun belangstelling hiervoor melden bij ewillemsen@kbo-brabant.nl

‘Het fijne is dat je je vraag aan de hele groep stelt’

Margriet van Woerkom woont in woonzorgcentrum Leyenhof in Helvoirt. Ze is gebruiker van het eerste uur en praatte mee over de ontwikkeling van de app.

‘Toen er de nodige verbeteringen aan de eerste versie waren aangebracht, hebben we de app geïntroduceerd voor alle bewoners. Hij functioneert nu prima. Je ziet wel dat het vaak dezelfde mensen zijn die ’m gebruiken. En zoals dat gaat met ouderen: als je ’m niet regelmatig gebruikt, vergeet je hoe dat moet. Ik ben beheerder van de app en dus ook eerste aanspreekpunt. Ik probeer nieuwe bewoners ook enthousiast te krijgen voor de app. We zetten er nieuwtjes in of activiteiten die plaatsvinden in ons restaurant. Maar je kunt net zo goed vragen of iemand jouw zegeltjes van de supermarkt wil hebben. En het zorgpersoneel zet er ook berichten in, bijvoorbeeld: wie wil vandaag een wandeling maken met iemand in een rolstoel? De afgelopen maanden was ik aan huis gebonden. Ik heb regelmatig gevraagd of iemand wat boodschappen voor me wilde doen. Ik vind het fijne van de app dat je de vraag stelt aan iedereen. Gewoonlijk heb je toch al snel de neiging om steeds dezelfde mensen om hulp te vragen. Nu kunnen anderen er ook op reageren.’

‘Binnen 10 minuten had ik al een reactie’

Ria van Haaren woont net als haar vriendin Margriet in de Leyenhof in Helvoirt. Ze hoeft eigenlijk nooit hulp te vragen.

‘Mijn dochter komt heel regelmatig langs en ik krijg ook veel andere visite. Maar ik vraag in de app bijvoorbeeld wel of anderen hun zegeltjes voor mij willen bewaren als ze die zelf niet sparen. Of ik vraag wie zin heeft om mee te gaan naar een terras. Ik kijk er vrijwel elke dag wel even op, want zo weet je ook of er iets te doen is, bijvoorbeeld een muziekuitvoering in de tuin. Ik vind het wel jammer dat niet meer mensen er gebruik van maken, want het kan echt leuke dingen opleveren. Ik had bijvoorbeeld een tas vol romannetjes die ik niet meer hoefde. Ik vond het zonde om ze weg te gooien en heb dus op de SocialApp gevraagd of iemand belangstelling had. Binnen 10 minuten had ik al een reactie. Er kwamen in totaal wel drie mensen langs, die er allemaal een paar hebben meegenomen. Dat is toch mooi? Ik ken ook een man van 95 die gewoon meedoet met de SocialApp. Dus leeftijd hoeft niet uit te maken. Het zou echt leuk zijn als meer mensen de app gaan gebruiken.’

Foto: Marc Bolsius

Auteur

Afbeelding voor Berber Bijma

Berber Bijma

Afbeelding voor Berber Bijma

Berber Bijma