Ga door naar hoofdcontent
ArtikelenVergroot uw weerstand: kom in beweging!
Beweging

Vergroot uw weerstand: kom in beweging!

Dinsdag 30 juni 2020

‘Ook stofzuigen brengt u in beweging!’

Maurice van Gelder

Wie veel thuis zit, beweegt minder vaak. En dat heeft al snel nadelige gevolgen voor onze fitheid. Vier praktische tips om in en rondom huis in beweging te blijven en die u helpen om vitaal te blijven. Doen!

 width=

Hoe meer we thuis zitten, hoe minder gemotiveerd we zijn om te bewegen. Maurice van Gelder, gepensioneerd fysiotherapeut en adviseur op het gebied van valpreventie bij KBO-Brabant, brengt daar graag verandering in. Hij geeft u vier praktische tips om in en rondom huis in beweging te blijven. ‘Bewegen is ontzettend belangrijk voor ons gestel,’ legt Van Gelder uit, ‘zowel fysiek als mentaal. Door te bewegen vermindert u eventuele depressieve gevoelens, blijft u soepel en sterk én vergroot u uw weerstand. Allemaal zaken die juist in deze tijd enorm belangrijk zijn.’ 

Nederland in Beweging

Kent u het televisieprogramma Nederland in Beweging? Gedurende vijftien minuten doen presentatoren Olga Commandeur en Duco Bauwens oefeningen die u vanuit huis mee kunt doen. ‘Het is wat mij betreft al jaren een fantastisch hulpmiddel om thuis in beweging te blijven. Het is erg laagdrempelig en er wordt rekening gehouden met de verschillende mogelijkheden van de kijkers. Wie iets slechter ter been is, krijgt uitgelegd hoe een oefening gedaan kan worden met een hulpmiddel of een nét even andere uitvoering.’ De reacties van mensen die meedoen met het programma zijn altijd positief, ervaart Van Gelder. ‘Ze voelen zich erna vaak een stuk fitter. Een mooie motivatie om dagelijks even een kwartiertje hieraan te besteden!’ Dagelijks op NPO2 om 10.25 uur.

Online beweegprogramma

Op internet zijn allerlei filmpjes te vinden met bewegingsoefeningen. Maar hoe weet u of het ook goede oefeningen zijn? Fitavie heeft voor VGZ een speciaal beweegprogramma ontwikkeld met oefeningen die u veilig thuis kunt doen. Op www.vgz.nl/beterbewegen vindt u vijf oefeningen voor verschillende niveaus die u helpen in conditie te blijven. De oefeningen worden rustig voorgedaan, zodat u ze makkelijk kunt nadoen. Voor sommige oefeningen heeft u een hulpmiddel nodig, zoals een stoel of een (kleine) bal. De oefeningen zijn voor iedereen toegankelijk, ook als u niet bij VGZ verzekerd bent.

Wandelen of fietsen

Maak regelmatig een wandeling, zo luidt de volgende tip van Van Gestel. ‘Zoek een rustige omgeving uit waar u een fijne wandeling kunt maken. Dat is goed voor uw spieren en gewrichten, én voor uw hoofd.’ Net als wandelen is ook fietsen een gezonde fysieke activiteit. ‘Maar pak dan niet de e-bike,’ voegt Van Gelder daar direct aan toe, ‘want dan beweegt u zelf te weinig.’ 

Beweging: ook tijdens het huishouden

Het huis stofzuigen, een uurtje in de tuin werken, strijken, koken; huishoudelijke klusjes brengen u ook in beweging. ‘Dit werkt allemaal mee aan een goede conditie’, legt Van Gelder uit. ‘Volgens de Nederlandse Norm Gezond Bewegen is het goed om tenminste vijf keer per week dertig minuten matig-intensief te bewegen. Hier vallen huishoudelijke klusjes, wandelen, fietsen en fitnessen allemaal onder.’

Valpreventie 

In beweging blijven heeft dus veel voordelen. Niet alleen is het goed voor de gezondheid, het helpt ook voorkomen dat we vallen. Van Gelder weet er alles van. Als voorlichter op het gebied van valpreventie kent hij de schrikbarende cijfers uit zijn hoofd. ‘In 2018 belandden maar liefst 108.000 mensen op de spoedeisende hulp als gevolg van een val. Per dag overlijden dertien mensen hieraan.’ Tijdens zijn voorlichtingsmiddagen vertelt hij hoe bewegingsoefeningen het evenwicht verbeteren en spieren soepeler maken. En dat daardoor het lichaam beter in staat is zichzelf te corrigeren bij een (bijna) val. Naast bewegen zijn er ook allerlei maatregelen in huis die vallen kunnen helpen voorkomen. ‘Verwijder losliggende kleedjes, voorzie de trap van een extra leuning, laat geen snoeren los op de grond liggen.’ Het lijken voor de hand liggende tips, maar hier gebeuren ontzettend veel ongelukken door.

Behalve dit artikel over beweging, maakten VGZ en KBO-Brabant meer artikelen speciaal voor senioren, u vindt er een hier.